Met VOL op stap op donderdag 31 mei 2012 naar Zutphen en omgeving.
door Han de Brune

Om acht uur in de ochtend startte ik richting Eefde. Het weer hield niet over maar allengs kreeg zelfs de mist de overhand en enige druppeltjes regen vielen ter voorkoming van heide- en andere branden.

Het verkeer echter speelde vlak bij Eefde parten want er was een ongeluk gebeurd en alles stond muur vast; een mobile oproep bleef steken in de afdeling "voice-mail" en goede raad was duur. Echter een tour de force over de middenberm en een heen en weer gerij om te keren bracht mij in het dorp Gorsel en toen was het rijden nog slechts een peulenschil.


Het eerste ontmoetingspunt was bereikt en al gauw liep de zaak vol met veteranen en partners
die zich de koffie en het gebak goed lieten smaken.


Het min of meer officile startschot voor de dag werd door voorzitter Joop Romkema gegeven, die bij het uitreiken van de bewijzen van waardering voor de organisatoren, Jeanne en Flip Burggraaf, fijntjes opmerkte dat de bodem van de kas bijna was te zien.
 


En toen begon het echte werk; lopen naar de sluis en ons vol laten gieten met wetenswaardigheden
over de geschiedenis,
de bouw en het werken van de sluizen in het Twente-Rijnkanaal.

De lezer moet mij ten goede houden dat ik niet alles heb kunnen opnemen en in de grijze hersenen heb kunnen vastleggen mede onder het motto "veel weten verward de geest"- en zeker op mijn leeftijd - om met Olivier B. Bommel te spreken.

In de jaren dertig is men begonnen met het graven met de schop want draglines had men toen nog niet - van het Twente-Rijnkanaal als verbinding tussen Hengelo en de IJssel en ik meen na de oorlog (1940 - 1945) is er het stuk tot aan Coevorden bijgekomen.

Er moesten sluizen worden aangelegd omdat het waterpeil tussen begin en eind de IJssel aanzienlijk verschilde en het waterpeil was mede afhankelijk van hoog of laag water in de IJssel. Voorts wordt het water uit het kanaal niet alleen gebruikt om boten te laten varen maar het water wordt ook gebruikt voor de watervoorziening van steden en om het grondwaterpeil op niveau te houden.



Indien er te weinig water bovenstrooms is -veroorzaakt door het schutten van de schepen of door waterverbruik door de mens wordt dit weer opgepompt uit het IJsselmeer bassin.

Bij een teveel aan water door bijvoorbeeld regen wordt er
extra gespuid naar de IJssel.

Er gaan heel wat kubieke meters door de sluis bij het doorlaten van een schip. Bij deze boot was het hoogte
verschil een meter of zes.

 

En dat schep je er niet met je handen uit!!

Hoe diep is de boot nu alweer gezonken?


De sluisdeuren aan de IJsselkant worden langzaam opgetrokken.

       
Lees verder deel II Lees verder deel III Lees verder deel IV Lees verder deel V

 

Fotoreportage van Wim van Sluijs van Vol-bijeenkomst in Zutphen e.o.
op 31 mei 2012

 

Bezoek aan de sluis "efde" in het Twente-Rijnkanaal.

Na het bezoek aan de sluis gaan we het inwendige van de mens versterken.

Na Eefde bezoeken we de "Tuin der bezinning" te Warnsveld.
Dit terrein is aangelegd ter herinnering aan politiemedewerkers die hun leven hebben
gelaten in dienstverband en waar men in alle rust dit kan overdenken.
In Zutphen gaan we met een Fluisterboot rondvaren over de Berkel en door de
grachten van Zutphen.
Bij de start begon het juist te miezeren, doch gelukkig bleef het daar bij.
We zaten zo dicht tegen elkaar dat ik
amper gelegenheid had te filmen.
Toch heb ik nog wat van de deelnemers in n richting kunnen opnemen.
Na de rondvaart hadden we een klein uurtje om het oude stadsdeel van Zutphen te bezoeken.
Het weer werkte niet echt mee want het dreigde weer te gaan miezeren en het waaide stevig.
Na de bezichtiging van het oude stadsdeel van Zutphen gaan we naar wokrestaurant De Hoven om ons daar te voeden met de zeer vele lekkernijen en drankjes die ons worden geboden.

Na ons overvloedig gelaafd te hebben keren we allen "welgemutst" weer naar huis.

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag
en
willen van deze plaats Jeanne en Flip Burggraaf hartelijk bedanken voor deze meer dan
geslaagde dag.


Rie en Wim van Sluijs

Veteranen-online