Met VOL op stap op donderdag 31 mei 2012 naar
Zutphen en omgeving.
door Han de Bruïne
Om acht uur in de ochtend startte ik
richting Eefde. Het weer hield niet over maar allengs kreeg zelfs de mist de
overhand en enige druppeltjes regen vielen ter voorkoming van heide- en andere
branden.
Het verkeer echter speelde vlak bij Eefde parten want er was een ongeluk gebeurd
en alles stond muur vast; een mobile oproep bleef steken in de afdeling "voice-mail" en
goede raad was duur. Echter een tour de force over de middenberm en een heen en
weer gerij om te keren bracht mij in het dorp Gorsel en toen was het rijden nog
slechts een peulenschil.
Het eerste ontmoetingspunt was bereikt en al gauw liep de zaak vol met
veteranen en partners
die zich de koffie en het gebak goed lieten smaken.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Het min of meer officiële
startschot voor de dag werd door voorzitter Joop Romkema gegeven, die
bij het uitreiken van de bewijzen van waardering voor de organisatoren,
Jeanne en Flip Burggraaf, fijntjes opmerkte dat de bodem van de kas
bijna was te zien.
|
 |
 |
En toen begon het echte werk; lopen naar de sluis en ons vol laten
gieten met wetenswaardigheden
over de geschiedenis,
de bouw en het werken van de sluizen in het Twente-Rijnkanaal.
|
 |
De lezer moet mij ten goede houden dat ik niet
alles heb kunnen opnemen en in de grijze hersenen heb kunnen vastleggen mede
onder het motto "veel weten verward de geest"- en zeker op mijn leeftijd - om
met Olivier B. Bommel te spreken.
In de jaren dertig is men begonnen met het graven met de schop want draglines
had men toen nog niet - van het Twente-Rijnkanaal als verbinding tussen Hengelo
en de IJssel en ik meen na de oorlog (1940 - 1945) is er het stuk tot aan
Coevorden bijgekomen.
Er moesten sluizen worden aangelegd omdat het waterpeil tussen begin en eind de
IJssel aanzienlijk verschilde en het waterpeil was mede afhankelijk van hoog of
laag water in de IJssel. Voorts wordt het water uit het kanaal niet alleen
gebruikt om boten te laten varen maar het water wordt ook gebruikt voor de
watervoorziening van steden en om het grondwaterpeil op niveau te houden.
Indien er te weinig water bovenstrooms is -veroorzaakt door het schutten
van de schepen of door waterverbruik door de mens wordt dit weer
opgepompt uit het IJsselmeer bassin.
Bij een teveel aan water door bijvoorbeeld regen wordt er
extra gespuid naar de IJssel.
Er gaan heel wat kubieke meters door de sluis bij het doorlaten van een
schip. Bij deze boot was het hoogte
verschil een meter of zes.
En dat schep je er
niet met je handen uit!! |
 |
Hoe diep is de boot
nu alweer gezonken?
|
Fotoreportage van Wim
van Sluijs van Vol-bijeenkomst in Zutphen e.o.
op 31 mei 2012 |
|
Bezoek aan de sluis "Ëefde"
in het Twente-Rijnkanaal. |
|
Na het bezoek aan de
sluis gaan we het inwendige van de mens versterken.
|
|
Na Eefde
bezoeken we de "Tuin der bezinning" te Warnsveld.
Dit terrein is aangelegd ter herinnering aan
politiemedewerkers die hun leven hebben
gelaten in dienstverband
en waar men in alle rust dit kan overdenken. |
|
In Zutphen
gaan we met een Fluisterboot rondvaren over de Berkel en door de
grachten van Zutphen.
Bij de start begon het juist te miezeren, doch gelukkig bleef het daar
bij.
We zaten zo dicht tegen elkaar dat ik
amper gelegenheid had te filmen.
Toch heb ik nog wat van de deelnemers in één richting kunnen opnemen. |
|
Na de
rondvaart hadden we een klein uurtje om het oude stadsdeel van Zutphen
te bezoeken.
Het weer werkte niet echt mee want het dreigde weer te gaan miezeren en het
waaide stevig. |
|
Na de
bezichtiging van het oude stadsdeel van Zutphen gaan we naar
wokrestaurant De Hoven om ons daar te voeden met de zeer vele
lekkernijen en drankjes die ons worden geboden. |
|
Na ons overvloedig
gelaafd te hebben keren we allen "welgemutst" weer naar huis.
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag
en
willen van deze plaats Jeanne en Flip Burggraaf hartelijk bedanken voor
deze meer dan
geslaagde dag.
Rie en Wim van Sluijs
©
Veteranen-online
|
|