Het weer op Nieuw Guinea.

Dit verhaal uit "de Vliegende Hollander" juni 1962,zijn de impressies van de Meteo van de Klu.

Zoals op elke goede vliegbasis is ook op Biak een Meteo te vinden.Evenals bij de Verkeersleiding en de brandweer bestaat er op de Meteo Biak een integratie van burgers en Klu'ers.Gezamenlijk wordt er aan de weergoden geofferd,wat niet wegneemt dat deze goden vaak een ongekende grililigheid aan de dag leggen,een grilligheid waarvan menige vlieger kan meepraten. De mensen die hier aankomen met de gedachte in het achterhoofd dat het op Biak wel altijd mooi weer zal zijn hebben meestal niet meer dan twee dagen nodig om van gedachten te veranderen,wat dan wel resulteert in het kopen van een plastic regenjas of een pajoeng bij de Chinees.

Pluvius heeft hier kennelijk een oord gevonden waar hij zijn elders bedwongen lusten kan botvieren. Hij weet dan ook zo'n 2 a 3 meter neeerslag per jaar te produceren.

Het Luchtmachtaandeel in de integratie bestaat uit 1 forecaster,de luitenant Smit en twee weer- dienstassistenten, de sergeanten Geurts en Schuurman. De forecaster loopt de normale burger- diensten mee en de burger meteorologen briefen ook de Luchtmachtvliegers. De twee sergeanten zijn hoofdzakelijk belast met de bediening van de windfindingradar en de radiosonde-installatie, terwijl ze tevens voor de opleiding zorgen.

Het plotten van de weerkaarten gebeurt voornamelijk door leerlingen die dat bijzonder snel en netjes doen (onze jongste aanwinst is 14 jaar). De weerkaart die op Biak wordt gebruikt bestrijkt het gebied van Japan in het noorden tot Nieuw Zeeland in het zuiden,Birma in het westen tot de Fidzji-eilanden in het oosten. Dit in verband met de internationale vluchten die via Biak gaan.

De forecasterij in Nieuw Guinea is een "minderwaardigheidscomplexenkwekende" bezigheid.
De bekende natte vinger is er een van de onmisbare attributen. Om tropenmeteorologie goed te kunnen bedrijven is er een dicht net van waarnemingen nodig,vooral ook van windwaarnemingen van de bovenlucht. Het waarnemingsnet van Nieuw Guinea (11 keer Nederland) bestaat uit een handje- vol stations. Om een indruk te krijgen van de "dichtheid" van het waarnemingsnet moet u zich voorstellen dat u een verwachting moet maken voor de route Amsterdam - Nice (plm 960 km) terwijl u de beschikking heeft over de weergegevens van Amsterdam Parijs en Nice.

Onmogelijk zegt u? Toch gebeurt hier iets dergelijks 2 a 3 keer per week en wel voor de route Biak- Merauke.

Ja,zegt u,maar in de tropen is het altijd wel mooi vliegweer. Dat moet u maar eens vragen aan de vliegers van de "kroonduif" en 336 squadron. (Het verhaal noodlanding in de Pacific) Kleine cumuluswolken,waar men in Holland gemakkelijk doorheen kan vliegen ,worden hier angstvallig vermeden vanwege de venijnige turbulentie. De grote buien zijn natuurlijk ook niet erg geliefd. De toppen van de cumulinimbi kunnen een zeer grote hoogte bereiken. Het verloop van het weer in de Geelvinkbaai kan redelijk worden gevolgd met behulp van de sinds enige tijd in bedrijf gestelde nieuwe apparatuur.

Een ex-Biakker zal ongetwijfeld de bijzondere weersfenomenen herinneren als daar zijn: de Wambrau (= wind van land),een harde,warme en droge fohnachtige Z.W'lijke wind;de Wamandai (=harde wind),een sterke wind die vorkomt bij zware buien (meestal in een "squalline") en de minder bekende Wampasis (= rustige wind),een periode van windstilte,waarbij de temperaturen behoorlijk kunnen oplopen.

De Wambrau is zo bekend dat men alles wat maar even met wind of buien te maken heeft zo noemt,meestal ten onrechte natuurlijk,want de echte Wambrau komt niet zo erg vaak voor.

Een interassant onderdeel van de werkzaamheden op de meteo Mokmer is de vluchtvoorbereiding voor internationale vluchten van de KLM en soms ook andere maatschappijen. De meteo levert wind -temperatuursgegevens met behulp waarvan de de Flight Operation Officer (FLOPS) van de KLM het vliegplan maakt. De bemanning van het vliegtuig komt voor de vlucht langs de meteo om een indruk te krijgen van het weer enroute en de diverse eindhavenverwachtingen.U ziet,de taak van de weerdienst in NNG is nogal uitgebreid en ook de Kon Luchtmacht draagt zijn steentje bij om op Nieuw Guinea te komen tot een redelijk betrouwbare meteorologische voorlichting ,die zowel voor militaire operaties als voor civiele diensten belangrijk zijn.

J.Smit